Creamailer lisää viestiin näkymättömän kuvan ja vastaanottajan avatessa viestin (ladatessa kuvan) välittyy analytiikkaan tieto, että viesti on avattu. Creamailer seuraa avauksia myös linkkien klikkausten kautta. Jos vastaanottaja ei lataa kuvia, mutta hän klikkaa viestissä olevaa linkkiä, merkkaantuu viesti analytiikkaan avatuksi.
Huom! Avausprosentti on vain arvio, jonka takia ei ole suositeltavaa lähettää viestiä uudelleen "ei avanneilla". Mutta avausprosentti on tarpeeksi tarkka viestinnän kehityksen seuraamiseen.
Avausprosentti
Analytiikasta pystyy seuraamaan ketkä avasivat viestin, sekä avanneiden prosentuaalisen osuuden.
Avausprosentin laskentakaava:
30 % avausprosentti tarkoittaa, että jokaista 100:aa perille mennyttä viestiä kohden 30 on avattu.
Avausprosentin tarkkuus
Joissakin sähköpostiohjelmissa kuvien näyttäminen on oletuksena pois päältä. Tällöin jos vastaanottaja ei klikkaa viestissä olevaa linkkiä, tieto avauksesta jää saamatta. Jotkut ohjelmat myös lataavat kuvat taustalla automaattisesti vaikka vastaanottaja ei viestiä lukisikaan. Tästä johtuen viestien avausmäärä on arvio eikä tarkka luku.
Hyvä tietää:
- Analytiikkaan ei kerry tietoa avauksesta, jos vastaanottaja ei lataa kuvia tai klikkaa viestissä olevia linkkejä.
- Analytiikkaan ei kerry tietoa avauksesta, jos vastaanottaja lukee viestin tekstiversiona, esimerkiksi vanhemmalla puhelimella.
- Analytiikkaan saattaa kertyä tieto avauksesta sähköpostiohjelman esikatseluikkunan kautta, vaikka vastaanottaja ei viestiä lukisikaan.
- Jos viestin Näytä kuvat automaattisesti -toiminto on käytössä, avausluvut ovat yleensä tavallista pienempiä. Tämä johtuu siitä, että vastaanottalla ei ole tällöin syytä klikata joissain ohjelmissa olevaa "näytä kuvat" -toimintoa, jonka takia tietoa avauksesta ei saada.
Normaali avausprosentti
Avausprosentin yleinen keskiarvo liikkuu 15 %:n ja 40 %:n välillä. Avausprosentti ylittää harvoin 50 %, mutta jos näin tapahtuu, olet selkeästi lähettänyt kiinnostavan viestin.
Esimerkkejä tyypillisistä avausprosenteista:
Miten nostaa avausprosenttia
Avausprosenttia voidaan nostaa usealla tavalla. Kannattaa testailla erilaisia mielenkiintoa herättäviä otsikoita, vaihdella lähetyspäiviä ja lähetysaikoja sekä laittaa lähettäjän nimi selkeästi esille. Mieti tuottaako viestin sisältö lukijoillesi arvoa. Voit myös pyytää vastaanottajia lisäämään viesin lähetyssähköpostiosoitteen osoitekirjaan. Tällöin esimerkiksi kuvat näkyvät yleensä vastaanottajalle automaattisesti.
Mittauksen käyttöönotto
Ominaisuus on oletuksena käytössä. Voit kytkeä sen pois seuraavasti:
- avaa viestiluonnos
- valitse Perustiedot-välilehti
- klikkaa Lisätoiminnot -linkkiä
- poista valinta kohdasta Kerää analytiikkaa klikkauksista
Applen Mailin tietosuojaus (Mail Privacy Protection)
Applen julkaisemat versiot iOS 15, iPadOS 15, macOS Monterey ja watchOS 8 -käyttöjärjestelmistä toivat mukanaan uuden ominaisuuden, jota kutsutaan nimellä Mailin tietosuojaus (Mail Privacy Protection).
Jos mailin tietosuojaus -ominaisuus on käytössä, se estää sähköpostiviestien lähettajiä selvittämästä tietoja vastaanottajan toiminnasta Applen Mail-ohjelmassa. Kun sähköposti vastaanotetaan, Mailin tietosuojaus -ominaisuus lataa etäsisällön oletusarvoisesti taustalla, eikä vasta silloin kuin sähköposti avataan.
Lisäksi kaikki Mail-ohjelman lataama etäsisältö reititetään useiden välityspalvelimien kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että Applen välityspalvelinverkosto määrittää satunnaisen IP-osoitteen, joka vastaa vain laitteen yleistä sijaintialuetta. Näin ollen sähköpostin lähettäjä ei saa oikeaa IP-osoitetta, josta vastaanottajan sijainti voitaisiin selvittää.
Ominaisuuden voivat ottaa käyttöön kaikki, jotka lukevat sähköpostinsa käyttäen Applen Mail-ohjelmaa. Koska Mail-ohjelma osaa hakea viestit myös esimerkiksi Gmailista tai Microsoftin palveluista, päivitys ei liity pelkästään heihin, jotka käyttävät sähköpostiviestinnässään Applen tarjoamia sähköpostipalveluita. Eli vaikka viesti lähetettäisiin Gmail-osoitteeseen, se saattaa päätyä lopulta Mail-ohjelmaan ja tätä kautta esimerkiksi kirjautua avatuksi, vaikka sitä ei olisikaan luettu.
Jatkossa avausprosentti ei ole enää yhtä luotettava tieto kertomaan vastaanottajan sitoutumisesta viestiin, vaan raportteja tarkasteltaessa tulee seurata enemmän viestin klikkaus kuin avaustietoja. Käytännössä Mailin tietosuojaus -ominaisuus estää uutiskirjeen lähettäjiä ymmärtämästä, miten Apple Mail-ohjelmaa käyttävät vastaanottajat reagoivat viesteihin.
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.