Uudelleenaktivointikampanjan avulla postituslistalta saadaan poistettua vanhentuneet osoitteet ja pidettyä vain sellaiset tilaajat, jotka haluavat saada viestintää. Samalla tallennetaan Creamaileriin tieto viestintäluvasta.
Uudelleenaktivointikampanjan lopputuloksena on ajantasainen lista, hyvä lähettäjän maine ja tyytyväiset vastaanottajat, jotka saavat haluamaansa viestintää.
Miksi tehdä uudelleenaktivointikampanja?
Postituslistan laatu
Postituslistan laadulla on suuri merkitys siihen päätyvätkö viestit roskapostikansioon. Jos yrityksen postituslistat sisältävät runsaasti vanhentuneita osoitteita ja vain harva reagoi viesteihin, yrityksen verkkotunnukseen ja IP-osoitteeseen liittyvä lähetysmaine heikkenee. Tämä voi johtaa lopulta siihen, että viestit joutuvat suoraan roskapostikansioon.
Muistuttaminen
Joskus vastaanottajat unohtavat antaneensa viestintäluvan. Jos viestinnässä on ollut taukoa, muistutetaan uudelleenaktivointikampanjan avulla siitä miksi ja milloin viestejä lähetetään. Näin voidaan välttyä turhilta roskapostimerkkauksilta.
Hyvä tietää uudelleenaktivointikampanjaa suunnitellessa
- Viestintäluvan antamatta jättäminen, eli "hiljaisuus" ei riitä luvaksi.
- Viestintäluvan voi antaa hyvinkin pieni osa vastanottajista (5-20%), jonka takia uudelleenaktivointikampanja kannattaa tehdä pelkästään niille, joille se on aiheellista.
- Uudelleenaktivointikampanjan jälkeen viestejä ei voi enää lähettää niille, jotka eivät antaneet lupaa.
- Passiiviset vastaanottajat, jotka eivät ole reagoineet useisiin viesteihin, voidaan lisätä estolistalle ilman uudelleenaktivointikampanjaa. Osoitteet löytyvät ladattavasta Tilaajien aktiivisuus -raportista.
- Lupakysely kannattaa tehdä useammassa osassa, jos kyseessä on ensimmäinen lähetys Creamailerilla ja vastaanottajia on paljon. Tämä siksi, koska suuri määrä virheellisiä osoitteita kerralla saattaa estää viestien perille menoon myös toimiviin osoitteisiin.
Uudelleenaktivointikampanjan tekeminen
Suosittelemme, että viestit pidetään lyhyenä ja ulkoasu selkeänä. Uudelleenaktivointikampanja on yleensä kaksivaiheinen.
Vaihe 1
Ensimmäisessä vaiheessa lähetetään ystävällinen viesti, jossa kerrotaan mistä on kyse ja kysytään lupa viestinnän vastaanottamiselle jatkossa. Lyhyen viestin lisäksi tyypillinen aktivointiviesti sisältää kaksi linkkiä, toinen, jossa lupa myönnetään ja toinen, jossa lupa kielletään. Kyllä-painikkeessa voidaan käyttää Creamailerin Lupakysely-toimintoa. Ei-painike voidaan ohjata suoraan Poistu postituslistalta. -lomakkeeseen.
Esimerkki:
Hei {ETUNIMI}!
Siivoamme postituslistojamme. Jos haluat jatkossakin saada
uutiskirjeet, tarjoukset ja tiedotteet sähköpostiisi, klikkaa
alla olevaa Kyllä-painiketta.
Jos et reagoi viestiin, saat vielä muistutuksen tästä viestistä
kahden viikon kuluttua, jonka jälkeen poistamme osoitteen listalta.
Vaihe 2
Toinen vaihe lähetetään vain niille, jotka eivät reagoineet ensimmäiseen viestiin. Toisessa vaiheessa muistutetaan luvan antamisesta. Ensimmäisen ja toisen viestin välillä on hyvä pitää parin viikon tauko. Koska annetut luvat tallentuvat Creamaileriin, voidaan muistutusviestissä käyttää hyväksi Creamailerin segmentointi-toimintoa.
Hei {ETUNIMI}!
Tämä on muistutusviesti. Jos haluat jatkossakin saada
uutiskirjeet, tarjoukset ja tiedotteet sähköpostiisi, klikkaa
alla olevaa Kyllä-painiketta.
Muussa tapauksessa poistamme osoitteesi postituslistoilta
pysyvästi kahden viikon kuluttua.
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.