Roskapostitus on kasvanut maailmalla niin suureksi ongelmaksi, että eri organisaatiot (ISP) ja yksittäiset toimijat (blacklist providers) ovat nähneet aiheelliseksi ryhtyä toimiin sitä vastaan.
Roskapostittajien löytämiseksi toimijat käyttävät roskapostiansoja, jotka eivät ole käytössä olevia sähköpostiosoitteita, mutta niitä kuitenkin monitoroidaan. Ansaosoitteisiin ei pitäisi tulla yhtään viestiä, koska niihin ei ole niitä tilattu. Roskapostiansat eivät palauta koskaan virheitä, eikä niitä saa mitenkään selville.
Miten roskapostiansat päätyvät postituslistalle?
1. Ostolistat
Ostolistat sisältävät poikkeuksetta roskapostiansoja. Harmillisen usein sähköpostimarkkinoijat haluavat päästä lähettämään viestintää mahdollisimman pian mahdollisimman monille vastaanottajille. Kiireessä päädytään ostamaan suuri postituslista ja heti ensimmäisen lähetyksen jälkeen tili suljetaan lukuisten roskaposti-ilmoitusten takia.
2. Vanhentuneet osoitteet
Roskapostia valvovat tahot voivat käyttää vanhentuneita verkkotunnuksia roskapostiansoina. Yleensä niiden annetaan levätä vuosia ennen kuin ne ansoitetaan, joten hyviä tapoja noudattavan viestijän tulisi tietää poistaa kyseiset osoitteet listastaan ennen kuin ne päätyvät roskapostiansoiksi.
4. Ripotellut ansat
Roskapostituksia valvovat tahot lisäävät roskapostiansoja www-sivustoille, jolloin ainoastaan nettirobotit (ostolistat) ja osoitteita netistä keräävät voivat ne löytää.
5. Tutkivat ansat
Yritykset voivat piilottaa asiakasrekisteriinsä ansaosoitteita. Yritys tietää listan joutuneen vääriin käsiin jos ansaosoitteeseen tulee viesti.
Mitä roskapostiansaan lähettämisestä seuraa?
Roskapostiansoihin kiinnijäämisen seuraamukset riippuvat siitä millaiseen ansaan jää kiinni ja kuinka usein. Pahimmassa tapauksessa roskapostitusta valvova ISP- tai turvallisuusorganisaatio voi estää Creamailerin IP-osoitteesta tai yrityksen verkkotunnuksen viestinnän kokonaan.
IP-osoitteen joutuminen mustalle listalle vaikuttaa myös muihin Creamailerin asiakkaisiin, jonka takia otamme roskapostituksen vakavasti ja selvitämme saamamme ilmoitukset aina asiakkaidemme kanssa välittömästi.
Miten toimia jos viesti menee roskapostiansaan?
Roskapostiansojen omistajat eivät ole kiinnostuneita oletko lähettänyt viestin viidelle vai tuhannelle vastaanottajalle, joista yksi osoittautui roskapostiansaksi. He ovat ainoastaan kiinnostuneita miten tuo yksi osoite on päätynyt listallesi.
Jos viesti menee roskapostiansaan, ei ole järkevää yrittää jäljittää ansoja osoitteiden seasta, koska niitä ei voi saada selville.
Sen sijaan tulee selvittää:
- miten lista on hankittu
- kuinka vanha lista on
- milloin listalle on viimeksi lähetetty
- kuinka listaa ylläpidetään
Tämän jälkeen on tärkeää poistaa mahdolliset ostolistat, vanhentuneet osoitteet yms. listoilta.
Creamailer pitää listat ajan tasalla automaattisesti
Creamailer ei pysty pelastamaan vanhentunutta listaa, mutta ajantasaiset listat Creamailer pitää automaattisesti hyvälaatuisina poistamalla toimimattomat osoitteet puolestasi lisäämällä ne estolistalle.
Analytiikasta on myös helppo seurata vastaanottajia, jotka eivät koskaan avaa viestejä. Jos asiakkaisiin ei olla oltu pitkään aikaan yhteydessä, on hyvä tehdä uudelleenaktivointikampanja.
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.