Yksittäisen kysymyksen näkyvyyteen voidaan vaikuttaa määrittelemällä se ehdolliseksi. Näkyvyys määritellään sen mukaan mitä vastaaja vastaa kyselyssä esitettyihin monivalinta tai pudotusvalikko -kysymyksiin.
Esimerkiksi, jos vastaaja kertoo olevansa yritys eikä yksityinen taho, voidaan yrityksiä koskevat kysymykset näyttää ja yksityisiä tahoja koskevat kysymykset piilottaa.
Miten ehdollisuus otetaan käyttöön?
Kaikissa kysymystyypeissä on mahdollisuus määritellä ne ehdollisiksi. Ehdollisuus määritellään sen mukaan, mitä vastaaja on vastannut kyselystä löytyvään monivalinta tai pudotusvalikko -kysymykseen. Monivalinta tai pudotusvalikko -kysymykset tulee sijoitaa ennen ehdolliseksi haluttua kysymystä.
1. Monivalinta tai pudotusvalikko -kysymystyyppi
Ensimmäiseksi tulee lisätä Monivalinta tai Pudotusvalikko -kysymystyyppi, jossa kysytään halutut vaihtoehdot.
Esimerkki monivalinta-kysymyksestä:
2. Ehdollisuuden määrittäminen
- Seuraavaksi tulee lisätä kysymys, jonka halutaan olevan ehdollinen.
- Kysymyksen muokkaus-sivulta löytyy kohta Ehdollinen kysymys, josta valitaan kyllä-valintaruutu.
- Ilmestyvästä valikosta valitaan haluttu aikaisemmin lomakkeessa kysytty monivalinta tai pudotysvalikko -kysymys.
- Tämän jälkeen määritetään On yhtä kuin tai On eri kuin ehto.
- Lopuksi valitaan mihin vastausvaihtoehtoon ehtoa verrataan.
Esimerkki ehdollisuudesta:
Hyvä tietää
- Ehtoja voidaan verrata ainoastaan monivalinta tai pudotusvalikko -kysymystyyppeihin.
- Ehdot toimivat myös, jos kyselyn sivutus-toiminto on käytössä.
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.