Osoitteet, joihin uutiskirjettäsi ei voitu toimittaa, jaetaan Creamailerin analytiikassa kahteen ryhmään: virheelliset osoitteet ja muut ongelmat.
Virheelliset osoitteet
Virheelliset osoitteet ovat osoitteita, jotka eivät ole jostain syystä olemassa. Mahdollisesti osoite on poistunut kokonaan käytöstä tai kyseessä voi olla kirjoitusvirhe sähköpostiosoitteessa. Creamailer ei lähetä virheellisiin osoitteisiin viestejä enää jatkossa.
- Klikkaa päävalikosta Raportit-painiketta.
- Valitse haluamasi viestin raportti klikkaamalla sen nimeä.
- Klikkaa Katso-linkkiä kohdasta Ongelmat.
Avautuvalta sivulta näet:
- Sähköpostiosoite: sähköpostiosoite, jonka kohdalla virhe tapahtui.
- Tyyppi: virheen tyypin (Muu ongelma/Virheellinen osoite).
- Koodi: koodi ja palvelimen antama virheilmoitus (klikkaamalla Lisätiedot-linkkiä saat selville palvelimen antaman virheilmoituksen).
- Tila: vastaanottajan tila Creamailerissa (Aktiivinen/Virheellinen).
- Päivämäärä: Klikkausajankohta.
Huom! Joskus toimimattoman osoitteen virheilmoitus voi saapua Creamaileriin ilman viitettä alkuperäisestä viestistä. Näissä tilanteissa osoite siirretään postituslistalla Virheelliset-välilehdelle, mutta lähetetyn viestin raporttiin ei tule virheestä merkintää.
B2B-viestinnässä virheelliset osoitteet informoivat esim. yhteystyöhenkilön vaihtumisesta, jolloin saattaa olla tarpeen selvittää uusi yhteyshenkilö, jotta tärkeät yritysviestit menisivät perille jatkossakin.
Muut ongelmat
Muut ongelmat -välilehdeltä löytyvien osoitteiden vastaanotossa on tapahtunut jokin väliaikainen virhe, joka saattaa johtua esimerkiksi siitä, että vastaanottajan palvelimeen ei saada yhteyttä tai vastaanottajan sähköpostilaatikko on täynnä. Muut ongelmat -välilehden virheet ovat itsestään ratkeavia ja näitä osoitteita Creamailer ei poista, vaan lähettää niihin postia jatkossakin.
Sähköpostiosoitteet, joissa on tapahtunut väliaikainen virhe joutuvat kolmen päivän karenssiin. Tämän jälkeen niihin lähetetään viestejä normaalisti.
Virheellisen osoitteen palauttaminen
Jos olet varma, että Creamailer on luokitellut osoitteen virheelliseksi syyttä, voit aktivoida osoitteen klikkaamalla Aktivoi-linkkiä kohdasta Tila.
Huom! Jos lähetät virheellisiin osoitteisiin viestejä jatkuvasti, viestisi luokitellaan helpommin roskapostiksi.
Virheilmoitukset
Klikkaamalla kysymysmerkkiä kohdassa Tila saat selville palvelimen palauttaman virheilmoituksen.
Koodit, jotka ovat suurempia tai yhtä suuria kuin 5.X.X luokitellaan yleensä Virheelliset osoitteet -kategoriaan ja sitä pienemmät luokitellaan yleensä Muut ongelmat -kategoriaan.
Yleisimmät virhekoodit
4.4.1 – palvelin ei vastaa
- Tyyppi: Soft Bounce
- Syy: Vastaanottajan palvelin ei vastaa. Ongelma on yleensä itsestään ratkeava ja johtuu tietoverkon ongelmista.
- Toimenpiteet: Ongelma ei vaadi toimenpiteitä. Creamailer yrittää lähettää viestejä kunnes ne vanhenevat, yleensä 72 tuntia.
5.0.0 – epämääräinen status
- Tyyppi: soft ja hard bounce
- Syy: Ongelma voi johtua monesta eri syystä esim. käytöstä poistuneesta sähköpostiosoitteesta tai reittiongelmasta.
- Toimenpiteet: Tarkemmat tiedot virheestä saat viemällä hiiren kursorin virhekoodin vieressä olevan info-merkin päälle tai klikkaamalla Lisätiedot.
5.1.1 – tuntematon käyttäjä
- Tyyppi: hard bounce
- Syy: Ongelma viittaa siihen, että sähköpostitiliä ei ole olemassa.
- Toimenpiteet: Tarkista onko osoitteessa kirjoitusvirhe tai selvitä onko osoite muuttunut tai poistunut kokonaan käytöstä.
5.1.2 – verkkotunnus ei ole käytössä
- Tyyppi: hard bounce
- Syy: Ongelmat voivat johtua siitä, että yritys ei ole enää toiminnassa tai osoitteessa on kirjoitusvirhe.
- Toimenpiteet: Selvitä onko yritys enää toiminnassa ja lisää tarvittaessa yrityksen osoitteet estolistalle.
5.2.2 – vastaanottajan sähköposti on täynnä
- Tyyppi: soft bounce
- Syy: Ongelma johtuu siitä, että vastaanottajan sähköpostilaatikko on täynnä, jolloin sinne ei mahdu uusia viestejä. Vastaanottaja ei joko ole lukenut viestejään tai ei enää käytä kyseistä osoitetta, jolloin viestit ovat kasaantuneet postilaatikkoon.
- Toimenpiteet: Ongelma ei vaadi toimenpiteitä. Jos virhe jatkuu toistuvasti, lisää osoite estolistalle.
5.7.1 – viestin toimitus ei ole sallittu
- Tyyppi: hard bounce
- Syy: Ongelma viittaa siihen, että vastaanottajan sähköpostiin on asetettu rajoituksia. Vastaanottaja on esimerkiksi rajoittanut viestintää siten, että perille pääsevät vain erikseen määritellyt “turvalliset lähettäjät”.
- Toimenpiteet: Koska kyseessä on vastaanottajan asettama rajoitus, suosittelemme ottamaan vastaanottajaan yhteyttä ja pyytämään häntä lisäämään sinut turvallisten lähettäjien listalle.
Kommentit
0 kommenttia
Kirjaudu sisään jättääksesi kommentin.